Berufspolitik
T. Laux, Th. Luiz, C. Madler

Die Einführung der DRGs

Introduction of Diagnosis-Related Groups – Prospects and consequences of implementation for the four pillars of anaesthesiology

Schlüsselwörter Diagnosis-Related Groups (DRGs), Anästhesiologie, Ambulante Einrichtungen, Notfallmedizin, Notfalltherapie
Keywords Diagnosis-Related Groups (DRGs), Anaesthesiology, Ambulatory Care Facilities, Emergency Medicine, Emergency Treatment
Zusammenfassung

Zusammenfassung: Die Umstellung auf DRGs zur Entgeltberechnung in deutschen Krankenhäusern wird große Veränderungen in der Anästhesiologie mit sich bringen. Dies betrifft nicht nur die Verschlüsselung anästhesiologischer Prozeduren, die auf den Intensivstationen, aber auch in der operativen Anästhesie und in der Schmerztherapie große Bedeutung gewinnen und erhebliche Investitionen erfordern wird, sondern – unter Entgeltaspekten betrachtet – noch mehr die Verschlüsselung von Diagnosen.


Hierzu kann die Anästhesieambulanz über die Dokumentation ohnehin erhobener Nebendiagnosen einen wesentlichen Beitrag leisten. Die dazu erforderliche Umstrukturierung mit entsprechend angepaßter personeller wie apparativer Ausstattung sollte daher als eine Investition in die Zukunft des Gesamtbetriebes Krankenhaus, und nicht isoliert auf die Anästhesiologie bezogen betrachtet werden. Auch wird zentralen Notaufnahmen zukünftig die Rolle zufallen, Patientenströme zu kanalisieren und die damit zusammenhängenden Prozeßabläufe zu optimieren, womit diesen Institutionen entscheidender Einfluß auf die Verweildauer und Ökonomisierung der Krankenhausbehandlung zukommt. In gleicher Weise sind tiefgreifende Auswirkungen des DRG-Systems auf die präklinische Notfallmedizin zu erwarten: Spezialisierung und Zentralisierung von Leistungen werden nicht nur Interhospitaltransfersystemen eine wesentlich größere Bedeutung zuweisen, sondern auch dazu führen, daß Therapieverfahren, die die Krankenhausverweildauer positiv beeinflussen, vermehrt in die Präklinik verlagert werden. Die DRG-Umstellung sollte schließlich als weiterer Schritt hin zu einem „Anästhesiemanagement-Zentrum“, welches nicht nur als Schaltstelle des perioperativen Ablaufs, sondern auch als Erlöscenter wichtige Aufgaben im Klinikablauf übernimmt, genutzt werden.

Summary Summary: The introduction of Diagnosis-Related Groups (DRGs) for hospital billing in Germany will significantly change and influence the future role and position of anaesthesiology departments. Accurate coding of anaesthetic procedures will become of great importance in the fields of intensive care, perioperative anaesthesia and pain therapy. It will also demand substantial investments to be made. However, when revenues and profits are considered, adequate coding of diagnoses will assume an even greater importance. In this respect, the preoperative anaesthetic clinic will be able to facilitate the implementation of DRGs by its collection of data on secondary diagnoses. The structural reorganisation and adjustment of staff and technical equipment that is required for introducing DRGs should therefore be regarded as an investment for the future benefit of the entire hospital and not just the anaesthesiology department. Emergency departments will also assume an important role in channelling patient flows and optimising the flow of related processes. These institutions will thus exert a major influence on the length and economic improvement of inpatient treatment. Similarly, the introduction of DRGs will have far-reaching effects on prehospital emergency medicine: As a result of the concentration of diagnostic and therapeutic procedures within highly specialised medical centres, wellorganized interhospital transfer systems will become increasingly important. It may also be expected that procedures that tend to increase the length of hospital stay will be frequently shifted into the field of prehospital emergency medicine. The implementation of German DRGs should finally serve to promote the transformation of anaesthesiology departments from facilities of perioperative care into ”management centres” that play an active role in securing the economic well-being of the hospital.
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