
Hintergrund
Die Coronavirus-Pandemie 2019 (COVID-19) führte weltweit zu Versorgungsengpässen auf den Intensivstationen. Ziel dieser Studie war es, die Auswirkungen pandemiebedingter Engpässe auf die Anzahl der an der Charité – Universitätsmedizin Berlin durchgeführten elektiven Operationen zu untersuchen und zu ermitteln, inwiefern die geplanten Operationen unter den Bedingungen erhöhter COVID-19-Intensivfälle durchgeführt werden können. Diese Analyse gibt Aufschluss über die Resilienz des Gesundheitssystems und die Fähigkeit, während globaler Gesundheitskrisen eine regelmäßige Gesundheitsversorgung aufrechtzuerhalten.
Methode
Die Datenerhebung umfasste den Zeitraum der COVID-19-Pandemie von Anfang 2020 bis Ende 2022. Die Zahl der COVID-19-Fälle auf der Intensivstation und bei elektiven Operationen an der Charité – Universitätsmedizin Berlin wurde täglich erfasst. Es wurde eine Regressionsanalyse durchgeführt, um den Zusammenhang zwischen der Anzahl der COVID-19-Fälle (Intensivpatienten) und der Anzahl der durchgeführten Operationen zu analysieren.
Ergebnisse
Es zeigte sich ein deutlicher negativer Zusammenhang zwischen der Anzahl der COVID-19-Intensivpatienten und der Anzahl der durchgeführten elektiven Operationen. Darin spiegelten sich die Schwankungen der Pandemiewellen und die von der Krankenhausleitung ergriffenen Maßnahmen (Lockdown, Personal) wider. Die Analyse zeigte, dass ein Anstieg der COVID-19-Fälle auf der Intensivstation aufgrund von COVID-19 zu einer Verringerung der elektiven Ope-rationen führte.
Purpose
Coronavirus disease 2019 (COVID-19) led to supply shortages in critical care units worldwide. This study aimed to investigate the effects of pandemic-related bottlenecks on the number of elective surgeries performed at Charité-Universitätsmedizin Berlin. The aim of this study was to determine the extent to which planned surgeries could be performed under the conditions of increased COVID-19 intensive care cases. This analysis provides insights into healthcare system resilience and the ability to maintain regular healthcare services during global health crises.
Method
The data collection covered the COVID-19 pandemic period from the beginning of 2020 to the end of 2022. The number of COVID-19 cases in the ICU and elective surgeries performed at
Charité-Universitätsmedizin Berlin were recorded on a daily basis. Regression analysis was conducted to analyze the relationship between the number of COVID-19 cases (intensive care patients) and the number of surgeries performed.
Results
A clear negative relationship was found to exist between the number of COVID-19 intensive care patients and the number of elective surgeries performed. This reflected the fluctuations of the pandemic waves and the measures taken by hospital management (lockdown, personnel). The analysis showed that an increase in COVID-19 intensive care cases due to COVID-19 led to a reduction of elective surgeries.
Conclusion
Pandemics can trigger different courses in the affected population in terms of their clinical relevance. There is a high risk of maintaining intensive medical care. Health facilities that are intended to provide maximum care for pandemic patients should develop concepts for internal surgical and intensive care logistics at an early stage and agree with regional clinics on patient transfer options.