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Ungewöhnliche Ursache eines zentralen anticholinergen Syndroms

An unusual cause of a central anticholinergic syndrome

Schlüsselwörter Toxidrom – Zentrales anticholinerges Syndrom – Notfallmedizin – Butylscopolamin – Antidota
Keywords Toxidrome – Anticholinergic Syndrome – Pre-hospital Emergency Medicine – N-Butylscopolammonium Bromide – Antidotes
Zusammenfassung

Die Diversität akuter Intoxikationen stellt in der präklinischen Notfallmedizin eine diagnostische und therapeutische Herausforderung dar.

Diese können als toxikologische Syndrome, sogenannte Toxidrome, imponieren und unter initialer Beurteilung der Lage und Primärversorgung der Patient*innen gemäß ABCDE-Schema zielgerichtet einer konsekutiven supportiven Therapie und, sofern indiziert, einer primären und sekundären Giftelimination zugeführt werden.

Wir berichten über eine seltene Ursache eines Toxidroms bei einer 44-jährigen Patientin, die durch den inhalativen Abusus des – originär nicht die Blut-Hirn-Schranke passierenden – Butylscopolamins akzidentiell das Bild eines zentralen anticholinergen Syndroms präsentierte und zeigen exemplarisch das Management bei einem potenziell vital bedrohlichen Toxidrom auf. 

Summary

The diversity of acute intoxications re-presents a diagnostic and therapeutic challenge in pre-hospital emergency medicine.

Some intoxications may occur as a toxic syndrome. After evaluation of scene and providing primary care to the patient according to the ABCDE survey, these toxidromes require supportive therapy as well as – if indicated – primary and secondary poison elimination.

Here, we report the case of a rare cause of a toxidrome in a 44-year-old female patient. After inhalational abuse of N-butylscopolammonium bromide, which cannot pass the blood-brain barrier, the woman accidentally developed a central anticholinergic syndrome. In this case report we show as an example how to manage a potentially life-threatening toxidrome.

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