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Intensivmedizin | Intensive Care Medicine
S. Sopka, S. Beemelmanns, S. Rex, S. K. Beckers, L. Stieger, R. Rossaint, G. Marx
Peer-Assisted Learning in der intensivmedizinischen Lehre - Ein Mehrwert für die anästhesiologische Intensivmedizin!
Peer-assisted learning in intensive care undergraduate teaching – concerning value increase for intensive care medicine!
Schlüsselwörter
Intensivmedizin, Studentische Ausbildung, Peer-Assisted Learning (PAL), Studierende, Blockpraktikum
Keywords
Intensive Care Medicine (ICM), Undergraduate Medical Education, Peer-Assisted Learning (PAL), Students, Clinical Clerkship
Zusammenfassung
Hintergrund: Intensivmedizin als Schlüsseldisziplin ist nur in wenige
Curricula deutschsprachiger medizinischer Fakultäten explizit integriert. Die größte Schwierigkeit bei der Umsetzung eines strukturierten Unterrichtskonzeptes stellt die Komplexität von Intensivmedizin und Stationsabläufen dar.
Peer-Assisted Learning (PAL) als Lehr-Lern-Konzept ist bei der Etablierung intensivmedizinischer Lehre ein vielversprechender Ansatz. Die Akzeptanz dieses PAL-Konzeptes im intensivmedizinischen Anteil eines Blockpraktikums wurde evaluiert.
Material und Methoden: Studierende (n=142) wurden während ihres Blockpraktikums aufgeteilt und in der Kontrollgruppe (n=83) nach bewährtem Kon-
zept unterrichtet, wobei diese anstatt des PAL ein ärztliches Seminar erhielten. Die Interventionsgruppe (n=59) wurde durch studentische Peers betreut. Das Praktikum wurde von Studierenden und ärztlichen Dozenten (n=27) bezüglich Akzeptanz und Lernerfolg im Prä-Post-Design evaluiert.
Ergebnisse: Die Interventionsgruppe bewertete das Praktikum gleichwertig zur Kontrollgruppe. Zwischen den Gruppen gab es keine signifikanten Unterschiede bezüglich selbsteingeschätzten Wissens, Kenntnisse der Abläufe auf einer Intensivstation und Bewertung des Kurses. Ärztliche Dozenten bewerteten PAL zu über 90% als sinnvoll, 60% der Dozenten empfanden eine Betreuung der Studierenden ohne Peers als Beeinträchtigung ihrer Stationsarbeit. Alle Dozenten beurteilten PAL als positiv für den Lernerfolg der Studierenden und wünschten zu 96% eine Weiterführung des Konzeptes.
Schlussfolgerung: Die Implementierung von PAL in einem intensivmedizinischen Blockpraktikum wird sowohl von Studierenden als auch vom ärztlichen Personal positiv bewertet. Studierende betrachten Unterricht durch Peers kritischer als Dozenten-Unterricht. Trotzdem stellt das PAL-Konzept die Möglichkeit dar, unter Schonung der Ressourcen
ein Blockpraktikum auf anästhesiologischen Intensivstationen anzubieten. Die Übertragbarkeit an andere universitäre Standorte erscheint möglich und sollte zukünftig untersucht werden.
Summary
Background: Intensive care medicine (ICM) is a key discipline in medicine, but nonetheless only few topics are integrated in undergraduate curricula. Students are easily overwhelmed by the complexity of ICM. Because of an unpredictable workload and regular intermissions, student tutoring by physicians in ICM clerkships is very difficult and can hardly
be structured. The previous knowledge of ICM seems to be less detailed than in other medical disciplines. Peer-assisted learning (PAL) is a well-known and
reliable concept of learning and teaching. During ICM clerkships PAL might be a useful approach to give students the opportunity of receiving continuous tutoring. Furthermore, it offers students the chance to become more acquainted with the theory and practice in intensive care medicine.
Methods: During their practical clerkships the medical students in their fourth and fifth year spend a period of four weeks with clerkships in the fields of anaesthesiology, intensive care medi‑
cine and emergency medicine. The PAL concept was implemented and evaluated as a part of this scheme. Learning objectives were defined by experienced medical teachers. Student-tutors were selected as peer tutors and trained by physicians concerning skills and knowledge about the procedures in an intensive care unit (ICU). Furthermore, they were taught basic didactical principles. All participants were assigned to two groups, i.e. a PAL group, who had peer tutors and a control group (KG) without PAL. Instead of PAL, the members of the control group took part an additional seminar led by an experienced ICU physician. For evaluation purposes, questionnaires regarding knowledge
acceptance and course rating were developed.
Results: A structured PAL concept was developed for clinical clerkship in ICM. During the last academic year, 221 students participated in this clerkship. Data from 142 students (61% female, 39% male: age mean 24.1, SD±2.1) were collected. The control/reference group consisted of 83, the PAL group of 59 participants. Independent of
their respective group affiliations, both groups rated the clerkship as positive. There were no differences in knowledge, familiarity with ward procedures and course rating. More than 90% of the medical teachers evaluated the PAL concept as beneficial, whereas 60% considered teaching without peers to interfere with patient care and daily work. PAL was rated as positive in terms of the students learning achievement. The majority (96%) of medical teachers advocated for the continuation of PAL during ICU clerkship.