Sonderbeiträge | Special Articles
F. Reifferscheid, U. Harding
Einheitliche Notarztqualifikation: Wie steht es 13 Jahre nach der Einführung um die Zusatzweiterbildung Notfallmedizin?
Standardised qualification for emergency physicians: What is the situation 13 years after the introduction of an Additional Further Training in Emergency Medicine?
Schlüsselwörter
Notarzt, Weiterbildung, Zusatzbezeichnung Notfallmedizin, Rettungsdienst
Keywords
Emergency Physician, Further Professional Training, Additional Title „Emergency Medicine“, Ambulance Service
Zusammenfassung
Dreizehn Jahre nach Einführung der
Zusatzbezeichnung Notfallmedizin (ZBN)
in die Musterweiterbildungsordnung (MWBO) zeigt sich in Deutschland weiterhin ein heterogenes Bild der Umsetzung in die Weiterbildungsordnung (WBO) der Landesärztekammern (LÄK).
Dies mag in Teilen nachvollziehbar sein, wenn wesentliche Strukturunterschiede, beispielsweise zwischen dicht besiedelten Stadtstaaten und Flächenländern existieren. Insgesamt ist jedoch eine stärkere Harmonisierung und Abstimmung zu fordern. Der Notfallpatient verdient für die Versorgung einen entsprechend hoch qualifizierten Notarzt, unabhängig von der Lage des Notfallortes. Hier sollte in allen Kammerbereichen die ZBN die einzige Notarztqualifikation sein. Entsprechend ist es bedauerlich, dass die Fachkunde Rettungsdienst (FKRD) in einigen Kammerbezirken weiter toleriert und in Rheinland-Pfalz sogar trotz beschlossener Abschaffung weiter erteilt wird.
Um die Ausbildung der Notärzte über den 80-Stunden-Kurs hinaus gerade in den praktischen Teil hinein zu erweitern und inhaltlich standardisiert und hochwertig zu ergänzen, ist die bundesweite Anerkennung der NASim-Kurs (Notarzt-Simulationskurs) als Teil des Einsatzpraktikums zu fordern. Langfristig erscheint es erwägenswert, diese Kurse obligat als festen Bestandteil in die Zusatzweiterbildung zu integrieren.
Mit Blick auf die im Rettungsdienst tätigen Kollegen ist die einheitliche Anerkennung einer Qualifikation als Notarzt in allen Bundesländern zu fordern, um einen beruflichen Wechsel auch über Kammerbezirke hinaus zu ermöglichen, ohne dass eine neue Schulung oder Anerkennung erforderlich wird. Die Qualifikation zum Notarzt muss von Beginn an einheitlichen hohen Anforderungen genügen und sollte so ausgerichtet sein, dass ein Einsatz des Notarztes mit Erteilung der Zusatzbezeichnung unabhängig vom Kammerbezirk erfolgen kann.
Summary
Thirteen years after the introduction of Additional Further Training in Emergency Medicine in the Regulation of Further Education and Specialty Training for Physicians and Medical Professions, Germany still exhibits a heterogeneous situation when it comes to translating these provisions into the respective regulations of the regional medical councils. This might be understandable, to some extent, whenever significant structural differences prevail, for example, between
densely populated city states and large-area regional states. In general, however, a stronger harmonisation and coordination must be demanded. The emergency patient deserves to be treated by an emergency physician who is highly qualified, regardless of where an emergency
is bound to happen. Here, the Additional Further Training in Emergency Medicine should be the sole qualification an emergency physician should need in
any regional medical council district. Accordingly, it is unfortunate that the former Certificate of Professional Qualification in Ambulance Services is still being tolerated in some areas and is even still issued in Rhineland-Palatinate despite its decided abolition.
In order to extend the training of emergency physicians beyond the 80-hour course with practical parts in particular, standardise its curriculum and make high-quality additions, the nationwide recognition of the Emergency Physician Simulation Course will be required as an integral part of the physicians practical training. In the long run, it may be reasonable to make the integration of these courses into the additional further training compulsory.
With respect to the colleagues who are
working in ambulance service, a unified recognition of a qualification as emergency physician in all German
federal states must be demanded to enable occupational changes beyond the boundaries of regional medical councils, without necessitating new train-
ing and recognition procedures. The qualification authorising the emergency physician must comply from the very beginning with standardised high requirements and should be concepted
in such a manner that the employment of an emergency physician may proceed by a nationwide conferment of the additional title, irrespective of the local competences of the various regional medical councils.