Mitteilungen | Communications
Kasuistiken | Case Reports
C. Greive, I. Heinze, H. Schweikert, Ch. Putensen, A. Hoeft, S. Schroeder, St. Schroeder

Thyreotoxische Krise trotz thyreostatischer Therapie nach Exposition von jodhaltigem Röntgenkontrastmittel

Thyrotoxic crisis triggered by exposure to radiographic contrast media despite prophylactic treatment with antithyroid drugs – a case report

Schlüsselwörter Schilddrüse, Schilddrüsenüberfunktion, Thyreotoxische Krise, Röntgenkontrastmittel, Intensivmedizin
Keywords Thyroid Gland, Hyperthyroidism, Thyrotoxic Crisis, Contrast Media, Intensive Care
Zusammenfassung

Zusammenfassung: Die vorliegende Kasuistik befasst sich mit dem Auftreten einer thyreotoxischen Krise nach Kontrastmittelexposition bei einem multimorbiden Patienten. Eine prophylaktische thyreostatische Therapie mit Perchlorat und Carbimazol bei bekannter Schilddrüsenautonomie und latenter Hyper-thyreose hatte die Dekompensation der Schilddrüsen-funktion nicht verhindern können.Bei multimorbiden oder kritisch kranken Patienten ist die Erkennung einer thyreotoxischen Krise dadurch erschwert, dass eine Vielzahl möglicher Differenzialdiagnosen in Frage kommen.


Bei Suppression des Thyreoidea-stimulierenden Hormons (TSH) muss differentialdiagnostisch zuerst eine hyperthyreote Schilddrüsen-funktion in Erwägung gezogen werden.Im Falle einer lebensbedrohlichen thyreotoxischen Krise muss die Therapie bei entsprechender Anamnese und Klinik begonnen werden,ohne Laborwerte abzuwarten.

Summary Summary: We report upon a case of thyrotoxic crisis ("thyroid storm") triggered by exposure to radio-graphic contrast media in a patient with multiple chronic illnesses. The patient was known to have a toxic multinodular goitre and subclinical hyperthyro-idism, and was therefore given antithyroid drugs (per-chlorate and carbimazole) as a prophylactic measure. Despite of this precaution,a thyrotoxic crisis occurred, illustrating that prophylactic medication with anti-thyroid drugs is not always effective. In multimorbid and critically ill patients,it can be very difficult to diagnose thyrotoxicosis. If thyroid-stimulating hormone (TSH) levels are found to be suppressed, hyperthyro-idism should be the first condition to be considered in differential diagnosis. However, if any signs and symptoms of a thyrotoxic crisis occur, immediate treatment must be provided and may not be delayed by waiting for confirmatory laboratory test results.
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