Sonderbeiträge | Special Articles
J. Braun, A. Schleppers, J. Martin, C. Waydhas, H. Burchardi, U. Frei, W.J. Kox, C. Spies, D. Hansen

Kerndatensatz Intensivmedizin – Nur zur Qualitätssicherung?

A core data set for intensive care medicine – Just for quality assurance? The medical and economic problems associated with this question and a first-hand account of an attempt to solve them

Schlüsselwörter Qualitätssicherung, Intensivmedizin, Datenerfassung, Diagnosis-Related Groups
Keywords Quality Assurance, Intensive Care, Data Collection, Diagnosis-Related Groups
Zusammenfassung

Zusammenfassung: Die Intensivmedizin, egal von welcher Fachdisziplin betrieben, gehört innerhalb des Krankenhauses zu den besonders Ressourcen verbrauchenden und damit kostenintensiven Bereichen. Das Spektrum von intensivmedizinischen Behandlungen ist weit gefächert und reicht von intensiver postoperativer Überwachung bis hin zum kritisch kranken Patienten, der mit multiplen Organersatzverfahren behandelt wird.


Unter dem Aspekt der Qualitätssicherung, der innerbetrieblichen Ressourcenplanung, der Entgeltsicherung, der medikolegalen Absicherung und der medizinischen Forschung gilt es, die Intensivmedizin näher zu beschreiben. Kriterien, die solches leisten können, sind bislang weder allgemeingültig definiert noch verbindlich interdisziplinär eingeführt worden. Die Deutsche Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin (DGAI) und die Deutsche Interdisziplinäre Vereinigung für Intensiv- und Notfallmedizin (DIVI) haben gemeinsam einen Kerndatensatz für die Intensivmedizin verabschiedet, der den genannten Anforderungen gerecht werden könnte. Am Beispiel der Berliner Charité soll demonstriert werden, wie das interdisziplinäre Projekt der intensivmedizinischen Kerndatenerfassung umgesetzt wird.

Summary Summary: Irrespective of the particular medical field in which it is operating, intensive care represents one of the areas within the hospital, which, on account of the large amount of resources used, is particularly cost-intensive. Intensive care covers a broad spectrum of treatment ranging from post-anaesthetic monitoring to critically ill patients who have undergone multiple organ-replacement procedures. The aim must now be to obtain a more precise definition of what intensive care involves, taking the following aspects into consideration: quality assurance, in-house resource planning, adequate remuneration, medico-legal requirements and medical research. Until now there has been no generally accepted definition of the criteria necessary to achieve this aim, criteria which would also have to be binding at an interdisciplinary level. The German Society of Anaesthesiology and Intensive Care Medicine (DGAI) and the German Interdisciplinary Association of Critical Care Medicine (DIVI) have jointly agreed on a core data set for intensive care medicine which could meet the requirements stated. This article will show how the interdisciplinary project relating to the collection of core data in the field of intensive care medicine is carried out at the Berlin Charité University Hospital.
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