Intensivmedizin
K. Anton, W. Reichert

Arrosionsblutung des Truncus brachiocephalicus nach Anlage eines "Tracheosafe"-Stomaplatz-halters

Haemorrhage of the brachiocephalic trunk due to erosion after implantation of a "tracheosafe" device for tracheostoma maintenance - a case report

Schlüsselwörter translaryngeale Tracheotomie, Tracheosafe, Truncus brachiocephalicus, Blutung, Ruptur
Keywords Translaryngeal Tracheotomy, Tracheosafe, Brachiocephalic Trunk, Haemorrhage, Rupture
Zusammenfassung

Zusammenfassung:Wir berichten über eine 19jährige polytraumatisierte Patientin, die im Gefolge ihrer Verletzungen in der Technik nach Fantoni translaryn geal tracheotomiert wurde. Nach erfolgreichem Weaning erfolgte zum Offenhalten des Tracheostomas die Anlage eines Tracheosafe-Systems.


Durch die Anlage des Platzhalters kam es nach 16 Tagen zu einer akuten Arrosionsblutung des Truncus brachiocephali cus mit Blutungsschock und erforderlicher Reani mation. Die Patientin überlebte als Apallikerin.Diese Komplikation ist bisher nur für die konventionelle chirurgische Tracheotomie und die Dilatations tracheotomie nach Ciagla beschrieben worden Diskutiert wird die zu lange Liegedauer des Tracheo safe sowie eine Vorschädigung der Trachea durch die ebenfalls lange Liegedauer der Trachealkanüle Empfohlen wird eine möglichst kurze Liegezeit des Tracheosafe bei entsprechender Indikationsstellung.

Summary Summary: We report on a nineteen-year-old woman with multiple trauma who underwent translaryngeal tracheostomy according to the Fantoni technique in consequence of her injuries.After succesful weaning,a "Tracheosafe" device was applied to keep the tra-cheostoma open. Sixteen days after its insertion, the device led to acute bleeding due to erosion of the right brachiocephalic trunk and haemorrhagic shock requi-ring resuscitation. The patient survived in an apallic state.This complication has so far only been described in conventional surgical tracheostomy and dilatational tracheostomy according to Ciagla.The putative causes discussed are the placement of the "Tracheosafe" device for an unduly long time and a prior damage to the trachea as a result of a similarly unduly long time of tracheal cannula placement. It is recommended to apply the "Tracheosafe" device for as short as possible if an appropriate indication is given.
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