Sonderbeiträge | Special Articles
A. Schleppers, M. Bauer, M. Berry, H.-J. Bender, G. Geldner, J. Martin
Analyse der IST-Kosten Anästhesie in deutschen Krankenhäusern
Effective cost analysis of anaesthesia in German hospitals in the reference year 2002
Schlüsselwörter
Diagnosis-Related Groups, IST-Kostenanalyse, Anästhesie, Krankenhaus
Keywords
Diagnosis-Related Groups, Effective Cost Analysis, Anaesthesia, Hospital
Zusammenfassung
Zusammenfassung: Mit der Einführung des G-DRGSystems wurde eine neue Dynamik in den Begehrlichkeiten einzelner Leistungserbringer eines Krankenhauses ausgelöst. Dies ist ursächlich bedingt durch die mit der Einführung eines Pauschalvergütungssystems einhergehende hohe Transparenz von Leistungen, Kosten und Erlösen.
Insbesondere Querschnittsfächer und interne Dienstleister wie die Anästhesiologie werden in Zukunft immer stärker gefordert, die Legimitation der eigenen Ressourcen auf der Basis der tatsächlichen Leistungserbringung darzulegen. Die Daten der Leistungserbringung werden dann in Verknüpfung mit einer internen Leistungsverrechnung als Basis einer internen Budgetierung dienen. Als Fortschreibung der Ergebnisse aus der Ist-Kostenanalyse Anästhesie aus dem Jahr 1998 soll diese Studie zum einen als aktualisiertes Benchmarkinginstrument dienen. Zum anderen gibt diese Studie aber auch einen Überblick über den Stand der Anästhesiekosten in dem für das Krankenhaus so wichtigen Jahr 2002 – ein Jahr vor der Einführung der DRGs.
Summary
Summary: The introduction of the G-DRG system triggered a new dynamism among the individual service providers in hospitals. This is causally bound up with the greater transparency in the sector services, costs and returns associated with the introduction of a flat-rate remuneration system. In particular “horizontal specialties” and internal renderers of services such as anaesthesiology will in future be under greater pressure to provide the legitimation for their own resources on the basis of services actually provided. The provision of services data, together with internal cost allocation, will form the basis for internal budgeting. One of the aims of the present study, which is an updating of the results of an effective cost analysis of anaesthesia from the year 1998, is to provide an more currently applicable benchmarking instrument. At the same time it aims to provide an overview of the anaesthesia cost situation in the year 2002 – so important for the hospitals – one year prior to the introduction of the DRGs.