Mitteilungen | Communications
Kasuistiken | Case Reports
F. J. Raimann, K. Zacharowski, L. Messroghli
Isolierte bilaterale Oculomotoriusparese bei Spinalanästhesie zur Sectio caesarea
Isolated bilateral oculomotor nerve palsy following spinal anaesthesia for Caesarean section
Schlüsselwörter
Dieser Beitrag enthält keine Schlüsselwörter
Keywords
This article has no key words
Zusammenfassung
Eine Reihe an Komplikationen können im Rahmen einer Spinalanästhesie auf-
treten. Der postpunktionelle Kopfschmerz wurde mit einer Inzidenz von 1:190 [1] und hohe Spinalanästhesien wurden mit einer Wahrscheinlichkeit von 1:5.000 bereits mehrfach in der
Literatur beschrieben [2,3].
Das Auftreten postpunktioneller Hygrome ist, wie auch die zum Bewusstseinsverlust führende totale Spinalanästhesie, als sehr seltene Komplikation in einzelnen Fallberichten dokumentiert [4-10].
Wir berichten über eine isolierte bilaterale Parese des N. Oculomotorius im Rahmen einer Spinalanästhesie zur Sectio caesarea. Es finden sich fünf
Fälle von Oculomotorius-Paresen in der Literatur [11-13], jedoch bisher keine Beschreibung einer inkompletten bilateralen Parese mit kompletter Ptosis wie
im vorliegenden Fall.
Summary
A number of complications is described in the context of spinal anaesthesia. The post-punctional headache with an
incidence of 1:190 [1] and the high spinal anaesthesia with a probability of 1:5.000 is given in literature [2,3]. The occurrence of hygromas under spinal anaesthesia is a rare complication [4-10]. Total spinal anaesthesia, accompanied by a loss of consciousness, is document-
ed only in the context of individual case reports.
We report a case of an isolated bilateral third nerve palsy as part of spinal anaesthesia for Caesarean section. A literature search in the PubMed database yielded five cases of oculomotor paralysis [11-
13], but so far no description of a bilateral paresis with complete ptosis as in this case.